«Ομαλή Μετάβαση στο Γυμνάσιο»: Ένα βήμα εμπιστοσύνης προς το μέλλον

 

Το 19ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, στο πλαίσιο των Σχεδίων δράσης, των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και των δράσεων Ενεργού πολιτη, και με επίκεντρο την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της ετοιμότητας των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης, υλοποίησε κατά το σχολικό έτος 2024-2025 το πρόγραμμα «Ομαλή Μετάβαση στο Γυμνάσιο». Πρόκειται για μια πολυδιάστατη εκπαιδευτική παρέμβαση που είχε στόχο την ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση των παιδιών, την ενημέρωση για τις αλλαγές της εφηβείας, την ανάπτυξη θετικής στάσης απέναντι στο νέο σχολικό πλαίσιο και την καλλιέργεια βασικών δεξιοτήτων ζωής.

Το πρόγραμμα οργανώθηκε με διασχολικές συνεργασίες, συμμετοχή επιστημονικών φορέων, βιωματικά εργαστήρια και ενημερωτικές δράσεις. Παρακάτω αποτυπώνονται οι βασικές παρεμβάσεις του προγράμματος και τα αποτελέσματά τους:

Διασχολική Συνεργασία – Αθλητικές Δράσεις

Στόχος: Ενίσχυση του ομαδικού πνεύματος και εξοικείωση των μαθητών με συνομηλίκους από το Γυμνάσιο.
Αποτέλεσμα: Οι μαθητές συμμετείχαν με ενθουσιασμό σε αθλητικές δραστηριότητες που προώθησαν τη συνεργασία, ενώ παράλληλα αισθάνθηκαν μεγαλύτερη οικειότητα και αποδοχή στο νέο εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Εργαστήρια με το ΚΕΠΕΠΨΥ Μεσσηνίας

Στόχος: Υποστήριξη της συναισθηματικής έκφρασης, κατανόηση των αλλαγών της εφηβείας και διαχείριση του άγχους.
Αποτέλεσμα: Οι μαθητές, μέσω βιωματικών τεχνικών, μοιράστηκαν συναισθήματα και ανησυχίες, ανέπτυξαν ενσυναίσθηση και έμαθαν στρατηγικές αυτορρύθμισης. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη διαχείριση των φόβων και στην καλλιέργεια εσωτερικών πόρων.

Συνεργασία με Παιδικά Χωριά SOS

Στόχος: Ευαισθητοποίηση σε θέματα κοινωνικής διαφορετικότητας και προώθηση της αποδοχής.
Αποτέλεσμα: Οι μαθητές προβληματίστηκαν πάνω σε θέματα κοινωνικής ανισότητας και ανέπτυξαν στάσεις ενσυναίσθησης, αλληλεγγύης και σεβασμού προς κάθε μορφή ετερότητας.

Παρεμβάσεις από την 1η ΤΟΜΥ Καλαμάτας

Στόχος: Πρόληψη εξαρτητικών συμπεριφορών και ενίσχυση της αυτοεκτίμησης.
Αποτέλεσμα: Μέσα από κουίζ και διάλογο, οι μαθητές αναγνώρισαν τις αρνητικές συνέπειες του καπνίσματος και του αλκοόλ, και διαμόρφωσαν πιο σταθερές αξίες απέναντι στην πίεση των συνομηλίκων.

Ενημέρωση για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο (Αστυνομική Διεύθυνση Μεσσηνίας)

Στόχος: Καλλιέργεια υπεύθυνης ψηφιακής συμπεριφοράς και ενίσχυση της προστασίας στο διαδίκτυο.
Αποτέλεσμα: Οι μαθητές ενημερώθηκαν για το cyberbullying, την ασφάλεια προσωπικών δεδομένων και έδειξαν αυξημένη ευαισθησία και προσοχή στις διαδικτυακές τους επαφές.

Πρόγραμμα “Μεγαλώνω και αλλάζω-ΓΝ Καλαμάτας

Στόχος: Ενημέρωση για τη βιοσωματική ανάπτυξη στην εφηβεία και ενίσχυση της υπευθυνότητας στις διαπροσωπικές σχέσεις.
Αποτέλεσμα: Δημιουργήθηκε κλίμα εμπιστοσύνης και αποδοχής, καταρρίφθηκαν λανθασμένες αντιλήψεις και ενισχύθηκε ο σεβασμός προς τον εαυτό και τον άλλον.

Γυμνάσιο Παραλίας

Στόχος: Γνωριμία με το Γυμνάσιο, το εκπαιδευτικό προσωπικό και τις συνθήκες της νέας σχολικής ζωής.
Αποτέλεσμα: Η βιωματική επαφή με το νέο πλαίσιο σπουδών και τους καθηγητές μείωσε το άγχος της μετάβασης και ενίσχυσε την αυτοπεποίθηση των μαθητών.

Δράσεις Πρώτων Βοηθειών

Στόχος: Απόκτηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων για παροχή πρώτων βοηθειών σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Αποτέλεσμα: Οι μαθητές εκπαιδεύτηκαν από επαγγελματίες υγείας του ΕΚΑΒ σε θέματα αντιμετώπισης πνιγμονής, λιποθυμίας και αιμορραγίας, ενισχύοντας την αίσθηση ευθύνης και αλληλεγγύης στην ομάδα.

Συμπεράσματα

Η καταγραφή όλων των δράσεων στο ιστολόγιο του σχολείου, η δημιουργία αφίσας παρουσίασης και η αξιολόγηση των μαθητών μέσω ερωτηματολογίων συνέβαλαν στη διάχυση των αποτελεσμάτων και στην ενίσχυση της διαφάνειας.

Το πρόγραμμα λειτούργησε υποστηρικτικά σε πολλά επίπεδα:
Ενίσχυσε τη συναισθηματική ασφάλεια των μαθητών.
Πρόσφερε πρακτικά εργαλεία διαχείρισης άγχους.
Δημιούργησε γέφυρες επικοινωνίας με το Γυμνάσιο.
Ενεργοποίησε τη σχολική κοινότητα και τους φορείς της τοπικής κοινωνίας.

Το πρόγραμμα «Ομαλή Μετάβαση στο Γυμνάσιο» αποτελεί πλέον καλή πρακτική που μπορεί να ενσωματωθεί θεσμικά στα σχολεία. Η υιοθέτησή του σε σταθερή βάση θα μπορούσε να μειώσει τις εκπαιδευτικές ανισότητες και να δημιουργήσει ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για κάθε παιδί που κάνει το σημαντικό βήμα προς τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

 

By admin